Критиката като литература, но и като нейна теория – 1
1.
Туй е тайната на руната „живот”
В диалог с Марияна Кондова
по повод на „Сърце за любов не заключвай!”
Да! Точно тази – любовна менталност,
идваща като Съ-преживяване,
те вплита спонтанно във социалност,
носеща своето настояване.
Туй е тайната на руната „живот”
и на всяко друго обяснение,
подвластно единствено на този вот,
водещ по пътя на вдъхновение.
От такава позиция избираш,
знаейки отговора на всички:”Как?”
а със времето вече и разбираш,
че чрез вечната любов не си глупак.
Сърце за любов не заключвай
Автор: Марияна Кондова
Любовта съвсем не избира кога,
просто идва на среща, не бяга.
Калинка излита от твойта ръка,
а в косите ти слънцето ляга.
Любовта съвсем не избира къде,
цяло щастие - даже в музея.
От съня ти непрестанно по малко краде,
но какво е животът без нея?
Любовта не разбира съвсем и "Защо?"
ах, по заповед ли, всичко се случва?
Щом докосне те с нежно крило,
ти сърце за любов не заключвай!
Пояснение:
В ролята си на критик, теоретик и автор, тук съм подбрал текста на Марияна Кондова „Сърце за любов не заключвай”, за да покажа критиката и като литература, чрез създаването на друга творба, но и като инструмент за анализ, който разкрива ценното в анализираната творба, но и развива нейното съдържание, което се превръща в навлизане и в теорията на словесното творчество.
Марияна Кондова утвърждава смисъла на живота чрез присъствието на любовта в него чрез приповдигането на възпросите „Кога?”, „Къде?”, Защо?”, утвърждавайки любовта като метежна стихия, която не разбира своята природа, но без която животът би бил безсмислен.
Диалогът ми с Марияна Кондова започва чрез цялостно развитие на нейната идея, доведена до предела на тайнствения шепот на руната „живот”, която всеки разгадава по пътя на своето съществуване и затова за мен съществено значение придобива друг въпрос:”Как?” и затова, още с първата строфа, любовта е представена чрез нейния връх – менталността, която е такава духовност, която е развила преживяването до Съ-преживяване в рамките на съществуващата и възпроизвеждана социалност.
Съ-преживяването е път на нормалното съществуване и от тази гледна точка, двата текста могат да бъдат разбрани от различни гледни точки – и като критика, но и като теория, но и като елементи на Новата Литература, утвърждаваща хуманното преживяване в живота.
2.
Животът предлага пътища различни
Животът може да бъде видян и като непрекъсната смяна на поколенията, но сред разнообразието на пътищата му, човекът винаги е търсел и не престава да търси пътя на своето щастливо съществуване, което се оказва тъждествено на нормалното съществуване. Това е практически въпрос пред всеки индивид и борбата за щастието, като борба за удоволствията на живота, не е секвала нито за миг. Но както в литературата по-голямата част от въвлечените в оборот текстове са псевдо-литература, така и в живота въпросът за удоволствията е твърде, твърде проблематичен, за да се стигне и до наглостта на част от поезията, която открито възпява сластта и по този начин се опитва да утвърждава псевдо-литературата и анти-литературата за литература.
Като се придържаме към казаното по-горе, нека да продължим изследването си върху първи сонет от Уилям Шекспир, което съм напправил по следния начин:
Когато пътя на доброто знаем
В диалог с Уилям Шекспир
по повод на „Сонет №1”
Когато пътя на доброто знаем,
а то е нашта умножена сила,
необходимото ни ще желаем,
че тя самите нас е сътворила.
И едва тогаз, във този сложен свят,
ще заблестят младежките копнежи,
за да може младостта да дава цвят
и пътищата ни да бъдат свежи.
По линия на чувството сърдечно,
превърнато в Закон на обществото,
човекът може да живее вечно,
налучкал пътя си на естеството.
Днес цветята на живота раждат страх –
сам към себе си човекът е жесток
и затуй затъва непрестанно в грях,
чувствайки, че любовта го прави бог.
Рекламата показва красотата,
криеща грозното със своя мерник,
но се домогва и до светлината
с треперищите пръсти на скъперник.
Животът зъл, със реклама украсен,
отчуждение създаде като праг
и затуй, по този начин съвместен,
противостои насреща като враг.
Отчуждението ражда нищета –
хората за малко радост се тълпят,
но душите им треперят в самота:
безмълвно във деградация стоят.
В общност човек с човека се родее,
а тази общност днеска е Земята –
със тоз мащаб в сърцето се гордее,
вървейки в нишката ментална, свята.
Прагматикът, на себе си съперник,
човечността издига като мяра
и във битката със еснаф-неверник
утвърждава в живота нова вяра.
Сонет №1
Автор:Уилям Шекспир
Превод:Валери Петров
От хубавото чакаме приплод,
та щом цвета му есен зла пролази,
за него спомен, пълен със живот,
в наследника му свеж да се опази.
А ти, сгоден за образа си млад,
сам пламъка си храниш със гориво
и мъчиш ни в обилието с глад,
хабейки своя чар немилостиво.
Ти, който като вестник на Април,
света за да красиш, сред нас живееш,
съкровището свое в пъпка скрил,
скъпернико, ти, трупайки, пилееш.
Но сам умреш ли, знай, ще си изял —
от лакомство — и общия ни дял!
Пояснение:
Сонет №1 на Уилям Шекспир развива въпроса за природата на любовта в която отговорността за изградения общ дял е доминираща, за да се утвърждава живота като вечен на Земята.
Тази тема дава възможност да бъде разработена от гледна точка на цялата значимост на проблема, достигайки и до социалната природа на любовта. Свободата на индивида не е свързана с това, че той може да прави каквото си иска, а с това той да иска да прави необходимото, в това число и в любовта.
Познаването на пътя на доброто става възможно, когато умножената сила на общността се субективира от индивидите като тяхна сила и тогава, и обществото се намира в подем, но и семейството, като лоно на любовта, разцъфтява. Притежаването на умножената сила на общността задава хуманния характер на възпроизводствения процес, а любовта бележи върха на неговото развитие.
Превръщането на любовта в Закон на обществото, защото тя е Закон на човешката природа, предполага и съответна организация на това общество, което тръгна по-решително към своето обобществяване.
Любовта на съвременния човек разцъфтява и вехне при обстоятелства, които пораждат, утвърждават и възпроизвеждат отчуждението между хората, а то е причината за деструктивните метаморфози и в семейството и при възпроизводството на отделните индивиди.
Светът ражда прагматичния човек и в неговото по-нататъшно, цялостно развитие е пътят на доброто, свързан с отхвърлянето на страха от душите на хората и утвърждаване на хуманизма на любовта и приятелството, с които днес се спекулира по безобразен начин.
Развитието на литературата чрез творби, които сами са литература, се споделя и от други автори, но като реализация не съм срещнал автор, който да прави това нещо. В книгата си „Теория на лирическата творба” Никола Георгиев се противопоставя на критиката, която поучава, но, в същото време, се извинява, че и той ще развие изложението си по стария начин, което го поставя в деликатно положение.
Развиването на критиката като литература дава възможност по нов начин да се гради и теорията на литературата, но тази особеност повдига въпроса и за способността на публиката да се справя с различните аспекти на изложението. Разработените от мен диалози, от една страна, повдигат този въпрос, а, от друга страна, подпомагат процеса на съзряване на читателска аудитория от ново качество, а новото качество на читателя само започва с това да прочете дадения текст с разбиране, но и без допълнителни подканяния да се включва в практическите процеси, които обслужват собственото му творческо развитие.
3.
Духовният ти свят, събран в окото
Екзистенциален портрет
на Вергиния Илкова
Не ти прилича да се оправдаваш,
че със Емили ми носите късмет-
дори когато хитрости създаваш
чрез публикациите във Интернет.
Във поведението като луда
откривам ти природата игрива,
не понасяща никаква принуда
в душевността си горда, приветлива.
А в поведението мълчаливо
не те намирам да си по-различна,
защото можеш много търпеливо
да показваш жената прагматична.
Чувството и тогава не престава,
защото съм те приел като жена,
проправяща пътеката такава,
втъкана в душите ни като Съдба.
Духовният ти свят, събран в окото
и общо чувство вече преповтаря,
а то узрява в стихове, защото
гори със пламък, който не изгаря.
4.
Антонио, какво душата ти дълбае?
Към Антонио Григоров, но и към
Джими Пейч! А защо не и към Пав Лина?!
Но защо не и към Гари, а и към „Гордия българин?”
но и към всички участници в Интернет?
Антонио, какво душата ти дълбае?
Кажи, защо Джими Пейч твърди, че си педал?
Но слушай! Искам аз светът да не узнае,
че приятелството ни позорно си предал!?
И Пав Лина знае, че си младенец,
а ти докопваш злобната насмешка –
вместо да си следваш пътя на светец,
влизаш в поведенческата грешка...
Нали света ти двам аз – чрез младост:
той да се оглежда в твоите черти
и да правим във Интернета радост,
а не както се лигавиш тука ти?!
-Във шегите Мози, искам да съм пръв,
а ти точно виждаш, че съм аз такъв!
Основи на литературата, Теория на литера...
Основи на литературата, Теория на литера...
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata