Литература, писатели, творчески процес - 18
1.
СТАРИЯТ ПРОФЕСОР
Автор:Богомил Костов
Тогава влязох - плах и смутен,
В онази къща - всред града лъжовен,
Която себе си бе заблуждавала - че е от село,
Отмервайки пропорциите на Манхатън.
Старешкото легло
Разкриваше със твърда белина,
Безсънни нощите на плутократа.
На бюрото искреше в полумрак,
Отломък древен - мрамор изкопаем -
Красавица – Богиня - погинала всред немощ,
А днес останала дори без име.
Погледнах примиреният човек в очи,
И в тях открих - Началото на Себе Си,
На Миналото - вечният кристал,
И Бъдещето – тази мимикрия,
Подир която всеки се захласва,
А можеби и краят на Останалото Вечно Време …
- Това е тя,
Той каза и добави,
Това е Ханна от Освиенцим -
Която повече не се завърна …
А камъкът бе непребродно древен,
А аз – порочно и безумно млад …
Преди да се оттегля старецът заплака,
А после ме изпрати със разбиращи очи,
Които никога не бих забравил.
О! Мъдростта постигната,
Подир проучване на Вековете,
Която често подобава Тиха Лудост …
1.1.
Посредственият е човек с характер плах
Четейки:”СТАРИЯТ ПРОФЕСОР”
от Богомил Костов
Посредственият е човек с характер плах,
маскиран с поведение лицемерно –
воюва той, заровил си краката в прах:
злобата му е мерило правомерно ...
Дебне в Интернет и ежи се нарочно –
безумното слово крие във насмешка,
но може ли поведение порочно
да му се признае за случайна грешка?
Под чуждо име, показващ се като смутен,
стимулира поведение на грижовен,
но демаскира и характера осквернен,
кодиращ текстовете чрез език лъжовен.
Фокусиращият факт в текста му е къща,
запазил също спомените за леглото,
ала няма начин, чрез хватката присъща,
да прикрие някъде злобата в окото.
Похотливостта в текста му агонизира,
но тя е изворче на край, а не начало –
мозаечното мислене си фантазира,
че може да послужи като огледало.
Издигам чувство трансментално като вечно,
визиращо добре и хората случайни,
а те са източник на чувство безсърдечно,
достигащо до отношения нетрайни.
О, да! Трансменталното е порив съкровен,
но битката се води на глобална сцена –
народът, в дълбоките подмоли, осквернен
извежда за живот и всяка твар зелена.
Литература, писатели, творчески процес -...
Литература, писатели, творчески процес -...
(C)1977-Bogomil Kosstoff AVRAMOV-HEMY
СЪС СКЪСАНИТЕ СТРУНИ НА ЦИГУЛКА,
ТОЙ БЕДНИЯТ СЕ МЪЧЕШЕ ДА СВИРИ;
ЗАЩОТО ВЯРВАШЕ ЧЕ ИМА ВЕЧНОСТ,
И ТАЗИ ВЕЧНОСТ -
ДИРИ ХОРА КАТО НЕГО.
ПРЕЗ ПРЪСТИТЕ МУ СВЕТЛИНАТА ЛУДО БЯГАШЕ,
А ПО СТЕНИТЕ СЕНКИТЕ БУШУВАХА,
ПЕТЛИ БЕЛЕЖЕХА - ЧЕ ИДЕ ВРЕМЕТО,
НА ТАЛАНТЛИВИТЕ БЕЗДОМНИЦИ-БЕЗСМЪРТНИЦИ.
ТЪЙ ВСЯКА НОЩ ДО КЪСНО УТРО,
НАД НОТИТЕ СЕ ТРУДЕШЕ ПРИВЕДЕН,
НАД НОТИТЕ ЗАМИРАШЕ ПРИВЕДЕН,
ДОКАЗВАЙКИ НА ВСИНЦА И МНОЗИНА,
ЩО НОВА МУЗИКА ЗАДАВА СЕ И ИДЕ,
ГОТОВА ИСТИНАТА ДА ПОТУЛИ.
СВЕЩТА ДОГАРЯШЕ ВЪРХУ СЪРЦЕТО МУ,
ПЕТЛИ ПРОРИЧАХА НАЧАЛОТО НА КРАЯТ,
НО ТОЙ НЕ ВИЖДАШЕ КАКВО ГО ЧАКА,
НО ТОЙ ПРЕДВИЖДАШЕ ОНУЙ -
КОЕТО ВСИНЦА НИ ПОГУБВА.
А ТОНОВЕТЕ ГЛУХИ НА ПИАНОТО,
ВЪРХУ ХАРТИЯТА ВОВЕК ЗАЛЯГАХА,
ПРЕВЪРНАТИ В ПОСЛАНИЯ ПРОРОЧЕСКИ,
ОТПРАВЕНИ ДАЛЕЧ-ДАЛЕЧ ВЪВ КОСМОСЪТ,
КЪДЕТО МИГОМ СЕ РАЗТВАРЯХА.
ОТ СКЪСАНИТЕ СТРУНИ НА ЦИГУЛКА,
ТОЙ БЕДНИЯТ ИЗВЛИЧАШЕ ПОЕЗИЯ;
ЕДНА ЖЕНА В КОЯТО ВЯРВАШЕ,
ДАЛЕЧ ОТ НЕГО ГО ПРОКЛИНАШЕ;
ЗАЩОТО ВЕЧНОСТТА НЕ ВРЪЩА НИКОГО,
ПРЕВЪРНЕ ЛИ СЕ В МРАЧНО ЕЖЕДНЕВИЕ.
А ВЪЗДУХЪТ -
О!, ВЪЗДУХЪТ ОКОЛО НЕГО ВЕЧНО ПАРЕШЕ,
ОБАГРЕН ВЪВ САКРАЛЕН БЛЯСЪК,
ДОКАЗВАЩ ЧЕ НЕДОСТИЖИМОТО,
ПОНЯКОГА НАПОДОБАВА ЧУЖДА ЖЕНСТВЕНОСТ.
The End 12.11.2013.
21.03.2014 16:58
"Издигам чувство трансментално като вечно..."
Поздрави!
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69